Earth, wind and fire

Landart: artistiek onderzoek op de zandmotor

Dat beeldtaal is verbonden aan een conceptuele ontwikkeling dat wil ik laten zien. Het onderzoek zelf heeft een centrale rol ingenomen en dat betekent voor mij veel uitproberen in verschillende onbekende materialen. Dagelijks ben ik bezig geweest met dit project in verschillende vormen. Ik begon met het interview met Gerard van den Broek, landart kunstenaar op de zandmotor. (Dit is een kunstmatig schiereiland gemaakt van maar liefst 21,5 miljoen m3 zeezand. Onder invloed van wind, golven en stroming verspreidt het strandzand zich geleidelijk langs de kust.)  Gerard zijn startpunt aan de zandmotor was de pandemie. Hij zag hoe mensen thuis ongelukkig werden en blij werden van zijn labyrint en het zijn in de buitenlucht. Via instagram volgen we elkaar en eind maart werd er zelfs door het programma 3 op reis een interview met hem op tv getoond. Door de pandemie ben ik veel aan zee (en op de werkplaatsen van de academie) door eindeloos te wandelen vind ik daar inspiratie. Ik kwam interessant werk tegen van landart kunstenaars zoals Richard Long. Hij geeft vorm aan ideeën over reizen, plaats, de tijd, de ruimte en aan beweging. Op mijn plaats begon ik met het licht dat hier in kijkduin zo tastbaar aanwezig is en geaccentueerd is door James Turell met zijn hemels gewelf. Germaine Kruip werkt met licht en door te experimenteren zag ik hier hoe beelden verschijnen en verdwijnen en hoe mijn blik werd gestuurd, zo kwam ik op structuren en grillige vormen uit de natuur. De zandmotor is er sinds 2011 de vorm verandert constant en door kunstenares Esther Kokmeijer ben ik gaan lezen hoe zij deze plek verbond met kunst in 2016. Deze plek is 50.000 jaar oud en door de vondst van archeologen na het opspuiten van zand kwam o.a. de voorpoot van een steppewisent naar boven. Voor voor mij kreeg door deze geschiedenis het steppelandschap meer context. Zo is klimaat, cultuur en kunst met elkaar verbonden.

Van Tomás Saraceno heb ik geleerd hoe kunst raakt aan de wetenschap, het sociale en culturele aspect, het klimaat, en alles dat de aarde negatief kan beinvloeden. Met zijn uitvinding van kunstvormen uit het spinnenweb kwam ik uit bij mijn eerste beeld met titel pandemie (werk met stof en metaal). Alles wat ik heb gemaakt en gezien lijkt rond, maar gaat uiteraard door. 


Ben je geïnteresseerd in het werk en of wil je werk kopen stuur mij dan een mail. Alles is met de hand gemaakt en is een uniek object. Afgelopen zomer heb ik in Frankrijk verder gewerkt met raku stoken een Japanse stook techniek. Deze zomer zal ik verder onderzoek doen in Colombia. 

In 6 panelen van 50x70 cm komt in beeldrijm natuur en kunst samen 

fine art and design

mixed media

Naast het artistiek onderzoek, heb ik mee kunnen doen aan electives: Dada van Renate Boere. Model en collage, door docent Sarah van der Pols en elective: sence of colour door docent Dagmar Bauman. Daarnaast wil ik vermelden dat het kunstenaars team: Noelle Cuppens, Maire Claire Gellings, Sjoerd Westbroek en Maarten Bel,  ons als studenten van de Willem de Kooning academie met passie hebben ondersteund. 

Monument: de Golf

moment van bezinning

Vorig jaar en de jaren die volgen hebben voor veel mensen in het teken gestaan van afscheid nemen van geliefden, van werk, of er heeft een belangrijke verschuiving plaatsgevonden. Steeds meer verhalen komen naar buiten. Op de zandmotor stel ik mij ook voor hoe een monument zoals de golf ondersteunend kan werken. Een plek om naartoe te gaan  in de natuur.  

afmeting 120x120
afmeting 120x120

werk met vele lagen

Afgelopen jaar heb ik door mijn kleurenonderzoek meer intensiteit kunnen geven aan mijn schilderwerk met acryl. In mijn zoektocht ben ik in mijn persoonlijke abstractie terecht gekomen. De serie die ik heb gemaakt is vaak doordacht, maar ook spontaan tot stand gekomen en dat leverde verrassende beelden op. 

Persoonlijk leiderschap

voor professionals, studenten en bedrijven

In 2020 veranderde mijn werk tijdens de corona met professionals in een online situatie. De begeleiding die ik individueel en  in groepen gaf kreeg een andere context. Nu ziet de wereld er weer heel anders uit de blik die meer naar binnen was gericht lijkt zich nu weer te verbinden met de buitenwereld. Naast mijn werk als supervisor en coach voor professionals op de woensdagen ben ik per februari 2022 twee dagen werkzaam als vakdocent creatieve vakken begonnen op het ROC in Den Haag.  

Meer info: www.mariansaarloos.nl

©2021 Marian Saarloos 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin