Earth, wind and fire

Landart: artistiek onderzoek op de zandmotor

Dat beeldtaal is verbonden aan een conceptuele ontwikkeling dat wil ik laten zien. Het onderzoek aan zee heeft een centrale rol ingenomen en dat betekent voor mij veel uitproberen in verschillende onbekende materialen. Dagelijks ben ik bezig geweest met het schalen project en heb deze in verschillende vormen weegegeven. Ik begon op de zandmotor, dit is een kunstmatig schiereiland gemaakt van maar liefst 21,5 miljoen m3 zeezand. Onder invloed van wind, golven en stroming verspreidt het strandzand zich geleidelijk langs de kust.  Door de pandemie ben ik veel aan zee (en op de werkplaatsen van de academie) door eindeloos te wandelen vind ik daar inspiratie. Ik kwam interessant werk tegen van landart kunstenaars zoals Richard Long. Hij geeft vorm aan ideeën over reizen, plaats, de tijd, de ruimte en aan beweging. Op mijn plaats begon ik met het licht dat hier in kijkduin zo tastbaar aanwezig is en geaccentueerd is door James Turell met zijn hemels gewelf. Germaine Kruip werkt met licht en door te experimenteren zag ik hier hoe beelden verschijnen en verdwijnen en hoe mijn blik werd gestuurd, zo kwam ik op structuren en grillige vormen uit de natuur. De zandmotor is er sinds 2011 de vorm verandert constant en door kunstenares Esther Kokmeijer ben ik gaan lezen hoe zij deze plek verbond met kunst in 2016. Deze plek is 50.000 jaar oud en door de vondst van archeologen na het opspuiten van zand kwam o.a. de voorpoot van een steppewisent naar boven. Voor voor mij kreeg door deze geschiedenis het steppelandschap meer context. Zo is klimaat, cultuur en kunst met elkaar verbonden.

Van Tomás Saraceno heb ik geleerd hoe kunst raakt aan de wetenschap, het sociale en culturele aspect, het klimaat, en alles dat de aarde negatief kan beinvloeden. Met zijn uitvinding van kunstvormen uit het spinnenweb kwam ik uit bij mijn eerste beeld met titel pandemie (werk met stof en metaal). Alles wat ik heb gemaakt en gezien lijkt rond, maar gaat uiteraard door. 


Ben je geïnteresseerd in het werk en of wil je werk kopen stuur mij dan een mail. Alles is met de hand gemaakt en is een uniek object. Ik in Frankrijk verder gewerkt met raku stoken een Japanse stook techniek. In Veghel met de `zoutstooktechniek, in Colombia met Terracotta, in Noord Macedonië met de as-techniek en tijdens mijn stageperiode in Leeuwarden met de middelseeklei. 


In 6 panelen van 50x70 cm komt in beeldrijm natuur en kunst samen 

fine art and design

mixed media

Naast het artistiek onderzoek, heb ik mee kunnen doen aan electives: Dada van Renate Boere. Model en collage, door docent Sarah van der Pols en elective: sence of colour door docent Dagmar Bauman. Daarnaast wil ik vermelden dat het kunstenaars team: Noelle Cuppens, Maire Claire Gellings, Sjoerd Westbroek en Maarten Bel,  ons als studenten van de Willem de Kooning academie met passie hebben ondersteund. 

afmeting 120x120
afmeting 120x120

werk met vele lagen

Afgelopen jaar heb ik door mijn kleurenonderzoek meer intensiteit kunnen geven aan mijn schilderwerk met acryl op doek. In mijn zoektocht ben ik in mijn persoonlijke abstractie terecht gekomen. De serie die ik heb gemaakt is vaak doordacht, maar ook spontaan tot stand gekomen en dat leverde verrassende beelden op. Het schilderij is te koop, zie prijslijst, onder kopje meer pagina's. 

Persoonlijk leiderschap

voor professionals, studenten en bedrijven

Naast mijn werk als supervisor en coach voor professionals ben ik op verschillende plekken vakdocent. 

Meer info: www.mariansaarloos.nl

©2021 Marian Saarloos 
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin